reklama

Príbehy, ktoré píše hudba

Nie všetky náhody dávajú v prítomný čas zmysel. Náhody-(ne)náhody... Nech to je už ako chce. Každopádne, život to má múdro premyslené.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

...a vôbec! Existujú v živote náhody? Či už na ne človek verí alebo neverí, musíme pripustiť fakt, kedy nás s odstupom času prekvapia udalosti, ktoré svoj zmysel nadobudli až po určitom, uplynutom období. V čase prvotného odohrávania sa sme im neprikladali takú váhu, nevenovali sme im toľkú pozornosť, ktorú by si v niektorých prípadoch iste zaslúžili. Alebo? Alebo práve v tom tkvie ich čaro. Kladieme si otázku: je to náhoda? V mojom konkrétnom prípade hovorím o čare prvého stretnutia s tónmi hudby, ktoré sa tam, kdesi pred rokmi niekam zapísali. Vošli dovnútra uší, do vnútra hlavy, do duše.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2007 denník SME v spolupráci so slovenským hudobným vydavateľstvom OPUS vydalo 10 legendárnych albumov, ktoré zmenili tvár slovenskej populárnej hudby. Medzi inými sa tam objavil aj Dežo Ursiny s Ivanom Štrpkom a ich spoločný album Modrý Vrch či ikonický počin Bolo nás Jedenásť trojice Lasica + Satinský & Filip. Kompaktný disk s výberom toho najlepšieho z týchto hudobných diel sa dostal do mojich zvedavých rúk. V tom čase som mal sedem rokov a podľa dátumu ponuky uvedeného na zadnej strane obalu ("...albumy v predaji vo všetkých novinových stánkoch od 30. 4. 2007 do 7. 7. 2007 za 149 Sk."), som bol v druhej polovici prvého ročníka na základnej škole. 
Zo zovretia jednoduchého kartónového obalu sa CD zrazu ocitlo pohybom mojich rúk v prehrávači. Nie náhodou sú "Zvonky" vo výbere ako prvé. Nie náhodou sa "Zvonky" v tej chvíli stali prvou skladbou, ktorej som venoval riadnu poslucháčsku pozornosť. Chvíľa ticha. Chvíľa napätia. Z ticha sa ozývajú prvé tóny klavíra. Prichádza nástup bicích, gitara a spev. Skladba na mňa urobila dojem. Čím? To by som vtedy možno celkom detsky a úprimne vystihol tým ",že je to pekná pesnička." A následne na dlhý čas som tento okamih so skladbou zabudol...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Určite celkom nenáhodne sa konkrétne CD popri všelijakých iných "cédečkách" zdržiavalo dlhé roky. Akoby som vedel, že ma s ním čosi spája. Spomienka sa vynorila z čista-jasna ako prekvapenie, ktoré som si sám pre seba nevedomky pripravil. A tak teda ešte raz: Tie úvodné tóny klavíra. Tóny klavíra, ktoré hral fenomenálny Marián Varga. V tom sa ozýva nástup bicích Vlada Mallého spoločne s basou Fedora Freša, k tomu ikonická gitarová vyhrávka Petra Sallera a spevácky nástup Pavla Hammela. Avšak tieto mená mi vtedy nič nehovorili. Dnes je tomu celkom inak. A samotná skladba? Neopakovateľná atmosféra skladby ma "dostáva" každým, tisícim či milióntym počutím - až do dnes, do tejto chvíle, pre ktorej autenticitu som si Zvonky z tohto CD pustil. Moment svojho aktu prvého počúvania tejto skladby som si práve pripomenul...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto stretnutie s odstupom času považujem za kľúčové. Bola to rovná dekáda času, ktorú trval skutočný návrat k "Zvonkom", a zďaleka nie len k tým. Nakoniec to, že sú v tomto hudobnom výbere ako prvé je jasné - prvý bigbítový slovenský album, prvá albumová spolupráca, ktorá spečatila autorskú dvojicu Pavol Hammel & Marián Varga, textárske debuty Borisa Filana a Kamila Peteraja a v neposlednom rade takisto nemožno nespomenúť basgitaristu Fedora Freša. Je to však životný presah, o ktorom celý čas píšem - hudobné cesty a objavovania, ktoré som absolvoval sa v istom bode vrátili k prapôvodu, k tomu prvotnému signálu, ktorý som zabudol na to, aby som si naň znova spomenul.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
...pretože "Zvonkov" nie je nikdy dosť.
...pretože "Zvonkov" nie je nikdy dosť. (zdroj: Foto: Samuel Ivančák)

Na začiatku teda bolo jedno nenápadné "cédečko" s hudobným výberom. V súčasnosti to je už okolo 200 vinylových platní v stále rozrastajúcej sa zbierke, hudobná literatúra, podpísané hudobné poklady, koncerty i stretnutia s hudobníkmi. A čo sa týka toľko spomínaných "Zvonkov" - pôvodné vydanie albumu z roku 1969 sa stalo najdrahšou platňou v zbierke pre jej vzácnosť i stav, v ktorom môžem tento milovaný kus nádhernej hudby držať v rukách a počúvať. To sú teda tie príbehy, ktoré píše hudba...

Hudobné bohatstvo
Hudobné bohatstvo (zdroj: Foto: Samuel Ivančák)
Samuel Ivančák

Samuel Ivančák

Bloger 
  • Počet článkov:  92
  •  | 
  • Páči sa:  381x

24 ročný autor s celoživotnou láskou k hudbe a s ambíciou stať sa súčasťou Slovenského rozhlasu. Blog je niekoľkoročným snažením autora o čo najlepšie sebavyjadrenie a prezentáciu jeho obľúbenej hudby a všetkého, čo s ňou súvisí. Píše a prispieva pre časopisy .týždeň a Nový Populár. Zoznam autorových rubrík:  Z hudobného svetaZ archívov RTVSIné texty

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu